Penjagaan Gigi Anda

Hasil carian imej untuk gigi cantik putih

Antara cara yang boleh kita amalkan untuk penjagaan gigi ialah

Penjagaan kebersihan gigi yang baik.
Kita 'diwajibkan' untuk memberus gigi 2 kali sehari iaitu pada waktu pagi dan malam sebelum tidur. Selain itu, menggosok gigi selepas makan juga boleh membantu membuang sisa makanan yang melekat pada gigi. Ini juga untuk mengelakkan dari sisa makanan melekat pada gigi kita disamping boleh mengelakkan dari pembiakan bakteria pada gigi.

Menjaga pemakanan
Kurangkan makan benda manis dan melekit kerana ia akan melekat pada celah gigi. Jika kita makan makanan manis, seeloknya kita minum air masak dan berkumur lepas makan. Terdapat juga beberapa makanan yang boleh kita ambil untuk memutihkan gigi yang boleh kita amalkan.

Berkumur kumur dengan pencuci mulut berflorida
Amalkan berkumur selepas menggosok gigi untuk menjaga bau nafas di samping boleh menyegarkan mulut Nah, bau mulut segar, gigi pun rasa selesa bukan?

Kunyah chewing gum selepas makan
Chewing gum ini boleh membantu kita membersihkan sisa makanan pada gigi. Oleh itu kita digalakkan untuk memilih chewing gum yang kurang mengandungi gula dan tidak manis. Selain itu, kita boleh juga untuk berkumur dengan air putih selepas makan.

Rawatan gigi dengan doktor gigi
Seeloknya rawatan dibuat lebih kurang 6 bulan sekali untuk mencegah berlakunya kerosakan gigi. Jika berlaku kerosakan doktor boleh segera menyelamatkan gigi anda!

Nota kaki - Asyik nak muka & badan je putih kan, gigi pon nak jugak kan. Huhu

Manfaat Aloe Vera Untuk Kulit

ASSALAMUALAIKUM...

Hasil carian imej untuk aloe vera

Tahukah anda Aloe Vera / lidah buaya sebenarnya mengandungi banyak khasiat tersendiri terutamanya pada kulit kita.

Antara manfaat aloe vera untuk kulit ialah ia mampu menghilangkan jerawat pada kulit wajah. Kandungan semulajadinya akan merangsang pertumbuhan kulit dan mempercepatkan penyembuhan jerawat. Selain itu, ia mengandungi Vitamin C dan juga E yang boleh membantu mencantikkan kulit dan akan melambatkan proses penuaan serta menghapuskan kedutan tanda penuaan.

Percaya atau tidak aloe vera ini boleh membantu untuk memudarkan parut jerawat serta mengelakkan kulit dari menjadi burn. Tapi gais produk semulajadi macam ni sangat memerlukan tahap kesabaran yang tinggi dan dah tentu lah korang kena konsisten. Kalau hangat hangat taik ayam hmm Babai jelah wey nak jadi cantik. Hmm

Selain itu ia boleh digunakan pada luka-luka kecil ( luka di hati tak boleh ye ) seperti luka akibat mencukur / terkena gigitan serangga. Gel aloe vera yang sejuk akan memberikan sensasi dingin yang boleh menyegarkan kulit korang.

Kalau korang ada masalah kulit kering, aloe vera amat baik digunakan kerana boleh melembapkan kulit dan menjadikan kulit anda sentiasa anjal dan mampu mengelakkan dari terhidrasi. 

Hal ini terbukti apabila terdapat kajian mendapati sapuan gel lidah buaya yang kerap mampu meningkatkan penghasilan kolagen dan mengembalikan keanjalan kulit.

Oleh sebab sekarang ni zaman dah maju, maka terdapat banyak produk yang dicipta mengandungi aloe vera, contoh macam kat bawah ni

Imej yang berkaitan


Imej yang berkaitan
Sis pernah pakai yang Safi, hasilnya memang daebakkk... tapi pakai tak lama pon. Sekarang dah rasa macam nak pakai balik la pulak. Ke macam mana?

7 Langkah Kurangkan Tekanan Darah Tinggi

Hasil carian imej untuk darah tinggi


ASSALAMUALAIKUM

Dah lama sis nak tulis entri pasal ni, sebabnya ini merupakan salah satu penyakit yang famous amous yang akan menyerang rakyat malaysia. Betul, penyakit ni tak semestinya akan menyerang pokcik mokcik je, ada jugak eh yang muda belia yang menghidap penyakit darah tinggi ni. Semuanya adalah berkait rapat dengan faktor pemakanan, gaya hidup, dan jugak keturunan.

So antara langkah pencegahan yang kita boleh amalkan dari usia muda ni adalah seperti

Kurangkan berat badan.
Ini merupakan pesanan yang paling kerap dipesan oleh doktor kan? Sama ada kurangkan atau kekalkan berat kita dah boleh dah nak cegah penyakit ni.

Amalkan gaya hidup sihat.
Bersenam dalam 30 minit setiap hari pon dah okey tau. Contoh lain yang kita boleh buat seperti berkebun, berjalan dekat taman reakreasi berdekatan pon takdehal. Macam ayah sis, dia pergi kebun je tanam pokok dan buat senaman ringan sikit. Hasilnya okey lah darah dia ok, tak tinggi sangat. 

Kurangkan pengambilan garam
Sekarang kat rumah, memang mak sis akan masak kurang garam sampai kami dah biasa. Jadi kalau ada makanan yang agak masin dari biasa memang sis takkan makan. Ntah lah sebab tak boleh nak terima dah. Haha. nampak tak impak dia camne? Jadi apa yang kita boleh buat ialah amalkan pemakanan yang seimbang dan banyakkan makan buah buahan dan sayur sayuran dan kurangkan kolestrol

Jangan merokok
Merokok MEMBAHAYAKAN kesihatan. Tapi masih ramai yang merokok sebab katanya merokok boleh hilangkan stress. Hmm. Sekarang memang lah boleh hilang stress. Macam mana dengan effect dia untuk 10 tahun akan datang?

Kurangkan Stress
Zaman sekarang zaman stress. Kita boleh rasa stress dengan macam macam benda. Jadi, sebagai langkah terbaik sis rasa kita kena pandai atasi masalah tu.Kalau ada masalah kronik stress, sudah tentu ia memudaratkan kesihatan dan boleh akibat serangan jantung, strok dan macam-macam lagi. Seimbangkan kehidupan anda dan cuba elak dari stres yang berpanjangan.

Buat pemeriksaan sendiri
Pastikan anda melakukan pemeriksaan tekanan darah dengan kerap untuk memantau keadaan kesihatan anda. Jika anda bukan penghidap hypertension, kena jugak ye check sebab biasanya penyakit ni dia dah check baru tau ada. Pandai buat suprise. Haha

Dan ini merupakan bacaan tekanan darah. Boleh rujuk sini je gais.

Hasil carian imej untuk darah tinggi

Jadi, mana satu bacaan tekanan korang? Okey ke takk ? 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...